Så här kopplar du DMX-drivdon enkelt

Lär dig koppla DMX-drivdon som ett proffs

För den som jobbar med ljussättning av scener, klubbar eller evenemang är DMX-drivdon ett oumbärligt verktyg. Att koppla upp DMX kan verka krångligt första gången, men när man väl fått kläm på det är det ganska enkelt. I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta för att koppla dina DMX-drivdon och styra dina lampor som ett proffs!

Vad är DMX?

Låt oss börja med lite grundläggande teori. DMX512 (ofta förkortat DMX) är ett digitalt kommunikationsprotokoll som används för att styra scenbelysning och effekter. DMX utvecklades ursprungligen av USITT på 80-talet och har sedan dess blivit branschstandard.

Med DMX kan man skicka styrkommandon till upp till 512 kanaler över en enda kabel. Varje kanal kan styra en funktion på en lampa, t.ex. dimmer, färg, pan/tilt, strobe osv. Genom att sätta värden mellan 0-255 på de olika kanalerna kan man kontrollera alla DMX-kapabla enheter i en ljusrigg.

DMX använder EIA-485 som fysiskt lager, en seriell standard som erbjuder goda egenskaper för scenbruk, såsom:

  • Långa kabellängder – upp till 300m mellan noder
  • Differentiella linjer – bra immunitet mot störningar
  • Multidrop-nät – upp till 32 enheter per nät
  • 250 kbit/s överföringshastighet

Varianter av DMX

Sedan introduktionen av DMX512 1986 har flera uppdaterade specifikationer tagits fram, däribland:

  • DMX512-A (E1.11) – 1990-talsuppdatering som bl.a. definierade 5-pinnars XLR som standard
  • DMX512-B – Nyare specifikation som introducerade RDM och snabbare hastighet (1Mbit/s)
  • DMX512 Wireless – W-DMX, tjänstelager för trådlös DMX via Wi-Fi
  • Art-Net – Överföringsprotokoll för DMX över Ethernet

Trots att mycket hänt på standardiseringsfronten är fortfarande ursprungliga DMX512 (nu även känd som DMX512-1990) den i särklass mest använda varianten.

Utrustning du behöver

Innan vi går in på hur man kopplar DMX ska vi gå igenom vad man behöver ha:

  • DMX-kontroller – “hjärnan” som skickar signalerna, t.ex. ett ljusbord
  • DMX-kablar – specialkablar med XLR-kontakter
  • DMX-splitters – för att splitta signalen till flera kedjor
  • Terminator – för att avsluta sista enheten i varje kedja
  • Dina DMX-styrda lampor och effekter!

Låt oss titta lite närmare på några av de vanligaste typerna av DMX-styrda enheter man kan använda:

Typ av enhetVanligt antal DMX-kanaler
Dimmerpack4, 6, 12
LED-PAR5-10
Moving Head12-20
Foglösare4
DMX-styrd stroboskop1-3

Det är viktigt att använda äkta DMX-kablar av bra kvalitet. Mikrofonkablar med XLR-kontakter kan se likadana ut men har inte exakt samma impedans vilket kan orsaka störningar.

Välja rätt utrustning

Med så många olika typer av DMX-enheter på marknaden kan det vara svårt att veta vilken som är rätt för ens användningsområde. Här är några riktlinjer:

För mindre scener, klubbar, kyrkor etc:

  • Dimmerpack för vanliga 230V armaturer
  • Några LED-PAR för färgeffekter
  • Kanske någon enstaka moving head för speciella tillfällen
  • Enkelt DMX-styrt stroboskop
  • Litet ljusbord med 1-2 DMX-universum

För medelstora produktioner, teatrar, TV-studios:

  • Fler och mer avancerade moving heads
  • Avancerade LED-armaturer som t.ex. Robe ROBIN-serien
  • Avancerade foglösare med DMX
  • Ljusbord med minst 2 DMX-universa, kanske backup-bord
  • Trådlös DMX för flexibilitet

Oavsett storlek är det viktigt att inte snåla på ljusbordet. En bra kontroll över ljuset är A och O. Tänk också på att räkna de totala antalet DMX-kanaler du behöver så du inte “går bet”.

Grundläggande DMX-koppling

Kedjekoppling

Det vanligaste sättet att koppla DMX är i kedjor (eng. daisy chain). Principen är enkel:

  1. Koppla en DMX-kabel från ljusbordet till första enhetens DMX IN.
  2. Koppla från DMX OUT/THRU på första enheten till DMX IN på andra enheten.
  3. Fortsätt kedjan till alla enheter, max 32 per kedja.
  4. Sätt en terminator i DMX OUT/THRU på sista enheten.

Tänk på att de flesta enheter har både 3- och 5-pinnars XLR för DMX. Se till att använda samma typ genom hela kedjan. Adaptrar finns om man behöver gå mellan 3 och 5 pin.

Stjärnkoppling

För mer komplexa uppsättningar kan man använda en DMX-splitter och skapa flera kedjor i en stjärnformation.

  1. Koppla huvudkabeln från ljusbordet till splitter input.
  2. Koppla splitterkablarna från vardera output till första enheten i respektive kedja.
  3. Avsluta sista enheten i varje kedja med terminator.

Fördelen med detta är att man inte blir lika sårbar. Om någon enhet eller kabel slutar fungera påverkas bara den kedjan, inte hela systemet.

Adressering av enheter

Varje DMX-kapabel enhet måste tilldelas en startadress så att ljusbordet vet vilka kanaler den ska lyssna på. Det görs oftast med små DIP-switchar eller en digital display på enheten.

Antag att vi har en 6-kanals dimmerpack. Om vi sätter dess startadress till 1 kommer den använda kanal 1-6. Nästa enhet måste då få adressen 7 (eller högre) för att inte kanalerna ska överlappa.

Tänk på att många Moving Heads kan använda 16 kanaler eller fler beroende på modell. Det går fort att fylla upp 512 kanaler om man inte planerar noga. Använd en DMX-kalkylator för att hålla koll.

Felsökning

Det dyker garanterat upp några vanliga problem första gången man kopplar DMX. Men det mesta är lätt löst med följande felsökningsschema:

  1. Kontrollera att alla enheter är påslagna och adresserade korrekt.
  2. Dubbelkolla alla DMX-kablar och kontakter. Byt ut vid behov.
  3. Säkerställ att det sitter en terminator i sista enheten av varje kedja.
  4. Försök isolera problemet – funkar det om man kopplar direkt ljusbord till enhet?
  5. Om panelen på ljusbordet blinkar kan det vara kortslutning i en kabel.

Om inget annat hjälper, dra ur allt och koppla upp igen från scratch. 9 av 10 gånger hittar man felet då.

Personliga tankar och tips

Efter många år av ljusriggande på olika typer av evenemang, från kyrkospel till hårdrocksfestivaler, har jag lärt mig följande om DMX:

  • Skaffa ordentliga kablar. Billiga kablar är en falsk besparing, de går sönder innan man vet ordet av.
  • Märk allting. Sätt en unik etikett på varje apparat och kabel. Detta är guld värt när man felsöker.
  • Ha en reservlösning. Håll alltid ett extra ljusbord och kritiska kablar i beredskap.
  • Öva. Rigga upp ett system hemma, läs manualer och experimentera. Lär känna din utrustning utan presspålagt.
  • Dubbelkolla adresserna. De flesta problem jag någonsin råkat på har berott på felaktig adressering.

DMX-terminering – den dolda nyckeln till problemfri signalöverföring

Ett ämne som sällan diskuteras ingående men som kan ha enorm påverkan på ditt DMX-system är korrekt terminering. Vad är då terminering och varför är det så viktigt?

I korthet handlar DMX-terminering om att säkerställa signalintegriteten genom att förhindra reflektioner i kabeln. Reflektioner uppstår när signalen når slutet av kabeln och studsar tillbaka, lite som ett eko. Om dessa reflektioner blir för starka kan de störa ut den ursprungliga signalen.

Lösningen är att ansluta en så kallad terminator i DMX OUT på sista enheten i varje kedja. En terminator är egentligen bara ett motstånd på 120 ohm som “suger upp” den återstående signalenergin och förhindrar den från att reflekteras tillbaka.

Många gör misstaget att tro att en terminator bara behövs på riktigt långa kabeldragar, men sanningen är att reflektioner kan ställa till problem även på relativt korta sträckor. Särskilt i miljöer med mycket elektromagnetisk störning, som stora scener med mycket utrustning, kan bristande terminering leda till opålitlig signalöverföring.

Min rekommendation är därför att alltid terminera, oavsett installationens storlek. De flesta termineringsproblem yttrar sig som sporadiska och svårfelsökta problem, så det är inte värt att chansa. En terminator kostar inte många kronor och kan spara dig många huvudvärkar.

En sista parentes angående terminering är den förvirring som ibland uppstår kring äldre utrustning med både DMX IN och DMX OUT. Vissa hävdar då att det räcker att ansluta OUT till IN på sista enheten för att “sluta kedjan”. Detta stämde på vissa tidiga DMX-implementationer men är inte korrekt terminering enligt modern standard. Använd alltid en dedikerad 120 ohm terminator för bästa resultat.

Med rätt terminering på plats ökar du chanserna för en stabil och pålitlig DMX-installation avsevärt. Det är en av de där små detaljerna som verkligen skiljer proffsen från amatörerna i ljusteknikens värld.

Slutord

Nu har du förhoppningsvis fått en gedigen introduktion till konsten att koppla DMX. Det må krävas några timmars övning innan det sitter i ryggmärgen, men snart riggar du DMX i sömnen.

För den som vill dyka djupare rekommenderar jag att kolla in komplett dokumentation för DMX-standarden från ESTA. Där finns allt man någonsin kan tänkas vilja veta om DMX (och lite till).

Tack för att du läste ända hit. Hoppas det här gav dig värdefull kunskap och inspiration att komma igång med DMX på egen hand. Om du har frågor eller egna erfarenheter att dela med dig av, lämna gärna en kommentar!

Vi ses i dimman!
/ AV-Anders

COB Strip LED

LED-tejpens historia

LED-tejpens historia och hur det har påverkat mänskligheten LED-strip-lampan har kommit långt sedan den skapades och har påverkat våra liv på

Läs mer »
Rulla till toppen